Notice: Undefined variable: j in /home/lcs/domains/cudaswiata.pl/public_html/art.php on line 90

Notice: Undefined variable: j in /home/lcs/domains/cudaswiata.pl/public_html/art.php on line 92

Falkirk Wheel

Autor: Łukasz Wieczorek

Opublikowany: 09.07.09

Polskie tłumaczenie Falkirk Wheel brzmi Diabelski Młyn z Falkirk i doskonale nawiązuje do zasady działania tej śluzy znajdującej się w pobliżu Falkirk w centralnej Szkocji.

Budowla zaprojektowana została do pionowego transportu łodzi i innych jednostek pływających pomiędzy kanałem Forth and Clyde a kanałem Union. Różnica poziomów pomiędzy dwoma taflami wody wynosi 24 metry, czyli tyle co wysokość ośmiokondygnacyjnego budynku.

Pierwotnie kanały połączone były ciągiem jedenastu śluz, które jednak wiele lat temu wyszły z użycia. Dopiero Millennium Commission zdecydowała się na odnowienie kanałów łączących Glasgow oraz Edynburg. W dniu 22 maja 2002 roku królowa Elżbieta II, w trakcie obchodów Złotego Jubileuszu, otworzyła Falkirk Wheel.

Falkirk Wheel ma średnicę wynoszącą 35 metrów. Mechanizm umożliwiające przenoszenie statków składa się z dwóch położonych naprzeciwko ramion, których kształt inspirowany jest celtyckim dwuostrzowym toporem - labrysem. Pomiędzy ramionami oddalonymi o 25 metrów zostały umieszczone gondole. Każda z nich ma pojemność 360 litrów i wyposażona jest w wodoszczelne wrota umożliwiające wpłynięcie do środka statku.

Gondole zostały tak zamocowane, że ich dno jest zawsze równoległe do tafli wody kanału, bez względu na aktualny obrót ramion. Zostało to osiągnięte dzięki mechanizmowi kół zębatych i przekładni, które poruszają gondolami z taką samą prędkością kątową jak kołem, ale w przeciwnym kierunku.

Ciężar obydwu gondoli jest zawsze taki sam bez względu czy w środku znajduje się statek. Wynika to wprost z prawa Archimedesa - wpływający do środka statek wypiera tyle wody, ile sam waży. Dzięki temu koła zostały tak wyważone, że obrót o 180 stopni trwa 5,5 minuty, a napędzające koło silnik elektryczny zużywa bardzo mało energii. Wspomniany silnik ma moc 22,5 kW, a całkowite zużycie energii na 1 cykl, czyli 4 minuty pracy silnika potrzebnej do wprowadzenia w ruch koła śluzy wynosi 1,5 kWh.

Galeria zdjęć

Google Maps

Komentarze